Testa dina kunskaper inom hållbarhet: Resultat och lärdomar från quiz nummer ett

Start » Quiz » Testa dina kunskaper inom hållbarhet: Resultat och lärdomar från quiz nummer ett
Testa dina kunskaper inom hållbarhet med våra quiz - här är resultat och lärdomar från quiz nummer 1.

I fredags publicerade vi vårt första quiz inom hållbarhet. Har du inte redan gjort det så rekommenderar jag dig att först testa dina kunskaper inom hållbarhet här – för i det här inlägget kommer resultatet. Spoiler-alert! Som jag skrev i förra inlägget så är tanken att publicera cirka ett quiz i veckan och sedan skriva ihop en analys från quizet med vanliga missförstånd och lärdomar. Detta för att boosta lärande inom hållbarhet.

Detta quiz hade 10 frågor som var blandade inom olika ämnen inom hållbarhet. Framöver kommer det vara både mer nischade quiz men även blandade likt detta. Fullständigt facit hittar du i filen nedan och ditt egna resultat får du på mailen.

Resultat – vanliga missar

De frågor flest fick fel på var:

  • Vad står förkortningen CSR för?
  • Vad innebär en cirkulär ekonomi?
  • Vilken organisation publicerar regelbundet rapporter om klimatförändringar och dess påverkan?
  • Vad innebär greenwashing?

De korrekta svaren på dessa frågor är:

  • Corporate Social Responsability
  •  Att återanvända och återvinna resurser så mycket som möjligt och minimera avfall
  • IPCC
  • Att vilseleda konsumenter genom att framställa produkter/kampanjer som mer miljövänliga än de egentligen är

Corporate Social Responsibility – om social hållbarhet

Corporate Social Responsibility (CSR) innebär att företag tar ansvar för dess påverkan på samhället och är nära sammankopplat med hållbarhet. Etik, moral och ansvarstagande är centrala begrepp och syftet är att skapa nytta för samhället i stort men även för företaget. Det handlar inte bara om att följa lagar, regler och förordningar – utan om att faktiskt gå ännu längre och göra mer än ”bare minimum”. CSR kan hjälpa företag att stärka sitt varumärke och på så vis även leda till ökad ekonomisk vinst. Trots namnet, som involverar ”social” så är det inte enbart social hållbarhet som åsyftas. En CSR-strategi eller policy kan involvera att ta ansvar i lokalsamhället, etiska frågeställningar, ekonomiskt ansvar och mycket mer. Även miljöfrågor och påverkan på kunder och anställda är inkluderade här.

För att ge exempel från Develop så vill vi bidra till en bättre värld både genom att lära ut hållbarhet till våra kunder och öka deras impact men även bidra på många andra sätt. Vi skapar just nu ett volontärprogram där en viss del av arbetstiden kommer att avsättas för volontärarbete och dessutom så väljer vi ut organisationer som vi vill stödja ekonomiskt – men detta är bara början!

Cirkulär ekonomi

Cirkulär ekonomi är en modell som bygger på tanken om ett kretslopp. Det handlar om att minimera avfall och återanvända saker och material så långt det bara går samt att optimera design- och produktionsprocesser så att det är lättare att till exempel ta isär produkter och återvinna enskilda material och komponenter.

I dagens samhälle har vi en mer linjär syn på produktion-konsumtion. Saker köps in, används ofta endast en kort tid för att sedan slängas – vilket både leder till stor miljöpåverkan men även får sociala konsekvenser. I en cirkulär ekonomi jämfört med en linjär är det större fokus på delning, hyrning samt reparation vilket möjliggör nya sätt att driva företag på. Exempelvis involverar detta bilpooler, uthyrning av sällananvändningsprodukter (till exempel verktyg) och reparation av prylar/kläder etcetera. Även om det mest talas om cirkulär ekonomi i hållbarhetssammanhang så är det alltså en stor möjlighet till innovation.

Intergovernmental Panel on Climate Change

IPCC eller Intergovernmental Panel on Climate Change är en organisation som sammanställer MASSVIS med forskning inom hållbarhet, klimatförändringar, vilka risker och konsekvenser dessa för med sig samt förslag på hur vi undviker det. IPCC är en del av FN och grundades redan år 1988. De sammanfattar forskningen i rapporter som de publicerar med olika intervall – men producerar alltså inte själva forskningen. I IPCC ingår olika arbetsgrupper som fokuserar på olika delfrågor. Exempelvis så fokuserar en grupp på hur klimatförändringar påverkar oss människor samt ekosystem samt en annan på åtgärder för att begränsa klimatförändringarna. Utöver att publicera sina så kallade huvudrapporter (något som sker mer sällan) så ger de även ut något som de kallar för särskilda rapporter. I dessa rapporter tar de upp mer specifika ämnen såsom ”Klimatförändringar och markanvändning”.

Vill man läsa deras rapporter så finns de via den här länken – och vill man hellre läsa en kortare sammanfattning (på svenska) så finns det en sådan här.

Om det är någonstans man ska vända sig för aktuell forskning och kunskap inom klimat så är det alltså IPCC.

Greenwashing – att låtsas kring hållbarhet

Greenwashing innebär att företag vilseleder sina konsumenter genom att verka mer hållbara än de egentligen är. De gör detta för att erhålla de positiva effekterna av att ”bry sig om miljöfrågor” men utan att göra jobbet. Det kan handla om kampanjer, enskilda produkter eller företaget i stort. Greenwashing hotar såklart både företags äkta hållbarhetsarbete, får konsekvenser för klimat och miljö samt sänker förtroendet hos konsumenter gentemot företagen. Utöver att skada företags rykten så kan det även leda till juridiska konsekvenser.

Medelpoängen under quiz nummer ett landade på 6 vilket jag tycker är en ganska rimlig nivå. Hade den varit 10 så hade ju frågorna varit alldeles för lätta och om medelpoängen varit väldigt låg så hade det troligtvis påverkat deltagandet negativt framöver. Vad tyckte ni om svårighetsgraden? Om ämnena? Är det positivt eller negativt att det är blandade frågor och inte nischat inom specifika ämnen? Kommentera gärna så att jag vet vad ni uppskattar – och dela gärna quizen med vänner och kollegor för att sprida kunskap! Jag hoppas att ni kan ta med er någon lärdom från quiz nummer ett och att ni deltar aktivt framöver – kunskaper inom hållbarhet är A och O för att kunna göra skillnad. Nästa quiz publiceras på LinkedIn på fredag!

Ha det fint nu!

Kram, Felicia

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *