Så ger hållbarhet ROI – fallstudier från utvalda sektorer

Start » Hållbarhet och ekonomi » Så ger hållbarhet ROI – fallstudier från utvalda sektorer

Hur hållbarhet förbättrar ROI

Fallstudier kring hållbarhet, ROI och payback-period – ja tack! Som jag skrivit om i tidigare blogginlägg (ta del av det här) så är det inte bara bra för planeten att implementera strategiska hållbarhetsåtgärder utan det är även bra för företagets ekonomi. I den här artikeln har jag tagit fram några exempel på simulerade fallstudier som visar på vilka effekter investeringar inom hållbarhet kan få på ROI och hur snabbt de kan ”betala av” sig själva – alltså hur snabbt de går plus-minus-noll. ROI är en förkortning för ”Return of Investment” och översätts till svenska som ”avkastning på investering”. Det vill säga – hur väl investeringen går eller hur hög utdelning en specifik investering ger. Detta ger också information om hur lång tid det tar för en investering att betala av sig själv.

Fallstudie 1: Livsmedelsbutik med fokus på hållbarhet

Att öka sin hållbarhet genom olika åtgärder kan ge dig ROI på endast några månader, enigt dessa fallstudier.

Livsmedelsbutiker har ofta stora utmaningar kopplat till höga energikostnader samt matsvinn. I det här fallet har vi tänkt oss en mellanstor butik med en årlig energikostnad på 500 000 kr och ett matsvinn på 5% av den totala försäljningen.

De deltar i vår workshop och medarbetarna lär sig arbeta utifrån metoden FSSD. Metoden kan de sedan implementera direkt i sitt dagliga arbete. Medarbetarna genererar tillsammans (under ledning av mig) förslag på vilka hållbara åtgärder som just den här butiken kan gynnas av. Man kommer fram till att i dagsläget prioritera åtgärder inom just energi och matavfall men listar alla möjliga åtgärder – åtgärder som man kan ta sig an i ett senare skede. Efter att ha vidtagit åtgärderna som beslutats om under workshopen erhåller butiken en halvering av matsvinnet samt en 15 % minskning i energikostnader.

I detta fiktiva exempel omsätter butiken ungefär 50 MSEK/år.

Kostnader idag:Matsvinn: 2,5 MSEKEnergi: 500 000 SEKTotalt: 3MSEK
Investeringar (inkl. workshop):Matvaru-hanteringssystemMer energieffektiv utrustningTotalt: 300 000 SEK
Besparingar:Matsvinn halveras till 2,5% och 1,25 MSEK sparasEnergiförbrukning minskar med 15% och 75 000 SEK sparasTotalt: 1,325 MSEK/år

Med en investering på 300 000 kr och besparingar på 1,325 miljoner kr så innebär det att butiken går plusminusnoll på dessa investeringar inom cirka 3 månader efter att åtgärderna implementerats. Även fortsättningsvis har de en årlig besparing på 1,325 miljoner kr (minst).

PS. Om du är intresserad av hållbarhet inom livsmedelssektorn har jag även skrivit ett inlägg om hållbar matproduktion och gjort ett quiz på samma tema. Du kan läsa mer om hållbar matproduktion här. Quizet finns att ta del av här.

Att minska matsvinn är ett sätt att öka sin hållbarhet och ROI, vilket vi ser tydligt i fallstudie 1!

Fallstudie 2: Offentlig sektor – mer hållbar meny och otrolig ROI

I fall 2 tänker vi en kommun framför oss. Offentlig sektor och i synnerhet kommuner står inför stora utmaningar inom hållbarhet – inom många olika områden. Faktum är att det är kommuner som orsakar störst klimatpåverkan, störst förändrad landanvändning och även störst utsläpp av inandningsbara partiklar inom den offentliga sektorn (läs mer om det här).

I den här fallstudien möter vi en kommun som vill stärka sitt hållbarhetsarbete men utan att det ska påverka ekonomin. Under workshopen kommer vi tillsammans överens om att det är en god idé att fokusera på alla de måltider som serveras inom kommunen dagligen för att det dels kommer att ha stor effekt på deras hållbarhetsarbete, påverka folkhälsan inom kommunen på lång sikt och ge hög ROI – vilket möjliggör ytterligare investeringar i hållbara lösningar.

Kostnader idag:30 kr per måltid, 12 000 måltider per dag (arbetsdagar inräknat), 250 dagar/år = 90MSEK

Investeringar:
300 000kr (utbildning i växtbaserad matlagning + workshop)
Besparingar:Kostnader minskar med 10kr per måltid. Besparing på 30MSEK/år.
Införandet av växtbaserad kost leder till hög ROI, ökad hållbarhet och förbättrad folkhälsa.

Fallstudie 3: Detaljhandel – förbättrad profil inom hållbarhet och hög ROI

I det här fallet möter vi en detaljhandelkedja med cirka 50 butiker i Sverige. De säljer både online och fysiskt i butiker och omsätter idag cirka 300 miljoner kronor. De vill öka sin hållbarhetsprofil för att stärka sitt varumärke, vara konkurrenskraftiga samt ligga i framkant inom sin sektor när det kommer till just hållbarhet. De har märkt av att konsumenter ställer högre krav på hållbarhet och vill bibehålla kunder och öka sin kundlojalitet genom att arbeta mer aktivt och strategiskt med hållbarhet.

Vi bokar in en workshop där tjugo stycken av från kedjans personal deltar. Vi går igenom workshopens fyra steg och genererar en lång lista över möjliga åtgärder som tar dem i rätt riktning. Därefter prioriterar vi åtgärderna utifrån ett specifikt system. Utifrån detta tar de beslut om att gå över till en digital marknadsföring istället för fysisk och att minska användandet av förpackningar där det går och i andra fall att använda bättre material.

Kostnader idag:Förpackningar: ca 15 MSEKFysisk marknadsföring: 6MSEKTotalt: 21MSEK

Investeringar:
2 MSEK600 000SEKTotalt: 2,6MSEK
Besparingar:Kostnader minskar med 40%. Besparing på 6MSEK/årKostnader för fysisk marknadsföring minskar med 50%. Kostnader för digital ökar med 1,5 MSEK. Besparing på 1,5 MSEK””’7årTotalt: 7,5MSEK/år

Den initiala investeringen för åtgärder (inkl. kostnader för workshopen) landar på 2,6 miljoner kr. Årligen kommer detta resultera i besparingar om 7,5 miljoner kr (utan att räkna in faktorer som förbättrad kundlojalitet etcetera). Payback-perioden blir cirka 4 månader och kedjan gör sedan besparingar om 7,5MSEK/år. Årlig ROI blir cirka 290% under det första året.

Fallstudie 4: Textilindustri – effektivare användning av material och minskat avfall

Slutligen så möter vi ett företag med omkring 500 anställda och en årlig omsättning om 100 miljoner kr. De genomför workshopen och bestämmer sig för att först prioritera effektivare användning av material som steg ett i sin hållbarhetsresa.

Kostnader:Material: 50 MSEK/år

Investeringar:
1,5 MSEK
Besparingar:Kostnader minskar med 10%. Besparing på 5MSEK/år.

De implementerar nya system till en kostnad på 1,5 miljoner vilket innebär besparingar på 5 miljoner kr/år. Inom fyra månader har de kunnat betala av dessa investeringar och dessutom fortsätta spara in 5 miljoner kr per år. Pengar som de sedan kan använda för att investera i nya hållbara åtgärder.

Hur lång tid tar det att tjäna in en investering i hållbarhet?

Många företag/organisationer är oroliga för att hållbarhetsinvesteringar tar lång tid att tjäna in eller att det är dyrt med hållbarhet. Detta är en onödig oro då vi som i dessa fallstudier ser så kan ROI uppnås snabbt. Ofta inom ett halvår. När investeringen återbetalts fortsätter dessutom verksamheterna att tjäna pengar på sin hållbara investering SAMTIDIGT som det är bra för planeten. Win-win. Ytterligare en faktor är den ökade kundlojaliteten som ofta uppstår när företag/organisationer beslutar sig för att ta ett större samhällsansvar.

Sammanfattningsvis: Investeringar i hållbarhet ger hög ROI och det kan uppenbarligen gå mycket snabbare än vad man tror.

Ni som gjort hållbara investeringar i era verksamheter – hur snabbt har ni uppnått ROI? Dela gärna vad ni gjorde, hur och hur snabbt det gick!


Kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *